Hoe houdt u het hoofd koel? 6 anti-stress tips


17 augustus, 2020

Wat kunt u doen om uw hoofd koel te houden en niet in de stress te schieten door extra (werk)druk of veranderingen in uw situatie? We geven 6 tips om de rust te bewaren. Ook kunt u zich aanmelden voor de training Omgaan met stress.

Training Omgaan met stress

Wilt u weten hoe u stress kunt herkennen en hoe u het kunt voorkomen? Geef u dan op voor de gratis training Omgaan met stress.

Startdatum: donderdag 10 september (4 bijeenkomsten)
Tijd: 13.30 - 15.30 uur
Locatie: Karspeldreef 1009 Amsterdam
Ga naar meer informatie.

Meld u aan voor de training bij David Oldenburg, m: 06 - 406 028 32, e-mail: d.oldenburg@madizo.nl

Anti-stress tips

Tip 1. Zorg voor voldoende ontspanning en plezier

Het is belangrijk om momenten te nemen waarop u zich even helemaal kunt ontspannen en alles loslaat. Zorg dat u een paar keer per dag dingen doet die ontspanning en plezier geven. Ontdek hier een lijst met activiteiten ter inspiratie.

 

Tip 2. Doe ontspanningsoefeningen

Als u het moeilijk vindt om te ontspannen, probeer dan eens een ontspanningsoefening of mindfulness-oefening. Kies 1 oefening uit en doe die elke dag een week lang. Bijvoorbeeld voor het ontbijt of voor het slapen gaan.

 

Tip 3. Zoek contact met andere mensen

Mensen hebben elkaar nodig. Juist in deze tijden. Wanneer fysiek contact niet mogelijk is, bel, skype/zoom/beeldbel, e-mail of whatsapp. Zoek contact. Praat over wat u bezig houdt, zoek steun als u het moeilijk hebt en trek u vooral niet terug.

 

Tip 4. Beperk piekeren

Zorg dat u zo min mogelijk tijd aan piekeren besteed. Piekeren zorgt voor veel angst, somberheid en stress. Het put u uiteindelijk uit en het levert weinig op. Pak pen en papier en schrijf bovenaan 'Piekerlijst'. Zodra u merkt dat u piekert, schrijft u het onderwerp waarover u piekert op de lijst en gaat y wat leuks doen. Plan 1 keer per dag een 'piekerkwartier' in, waarin u nadenkt over het onderwerp en ga dan iets doen waar u van ontspant. Bekijk deze tips, uitleg en oefeningen

 

Tip 5. Laat dingen waar u geen invloed op hebt los

Accepteer dat u niet overal controle over hebt en dat dingen anders kunnen lopen dan u wilt of gewend bent. Houd u niet te veel bezig met wat er misschien wel of niet kan gebeuren. Vertrouw erop dat u - mocht er iets naars gebeuren - manieren zult vinden om daar mee om te gaan. Richt uw aandacht op het hier-en-nu. Bekijk deze tips.

 

Tip 6. Blijf in beweging en slaap goed

In beweging blijven is goed voor uw conditie, maar helpt ook om de spanning te verminderen. Doe thuis bijvoorbeeld yoga-oefeningen of gymnastiek (op youtube vindt u veel begeleidingsfilmpjes), zet leuke muziek op en ga dansen, gebruik de hometrainer. Of ga wandelen, fietsen of hardlopen in de natuur. Slaapt u slecht? Probeer eens de volgende slaaptips.